Lídr X Strana
Parlamentní volby 2017

Prázdninový růst politických stran a lídrů na Facebooku

Letošní prázdniny nebyly pro politiky a politické strany ve znamení letní pohody vzhledem k blížícím se volbám do Poslanecké sněmovny. Volební kampaně se plíživě rozjížděly, političtí lídři obráželi masové akce a strany se snažily mediálně zvýraznit. Jaký byl prázdninový růst politických stran a lídrů na Facebooku a kolik jim přineslo letní snažení nových fanoušků?

Vzestup popularity lídrů na Facebooku

Mezi čtyřmi lídry předních politických stran zaznamenal nejvyšší procentuální nárůst Pavel Bělobrádek 87%, který však stále v absolutních číslech pokulhává za všemi ostatními. Zajímavý byl růst počtu fanoušků u Bohuslava Sobotky, jenž sice je předseda vlády, ale roli lídra „přenechal“ Lubomíru Zaorálkovi. Vzestup fanoušků jeho Fb stránky může mít odraz ve vládní krizi.

Andrej Babiš získal téměř dvojnásob fanoušků než jeho tři konkurenti dohromady a zaznamenal solidní 30% nárůst za čtyři měsíce. Vojtěch Filip nespravuje žádnou známou stránku na Facebooku, proto v této tabulce figuruje se symbolem *.

Lídři na FB

Vzestup popularity oficiálních Facebook profilů politických stran

Na profil strany nejvíce vsadila ODS, která v absolutních číslech zaznamenala nárůst o 4 636 fanoušků. KDU-ČSL stejně jako její předseda dohánějí manko na Facebooku, proto i zde dosáhla největšího procentuálního posunu v počtu fanoušků. ČSSD se dostala na 23 332 fanoušků, to při velikosti a ambicích strany nepůsobí příliš přesvědčivě. Navíc nový lídr Lubomír Zaorálek také nedisponuje širší základnou na Facebooku.

Překvapivý je minimální nárůst fanoušků ANO 2011. Odborníci na sociální média v ANO 2011 nejspíše usoudili, že lepší bude směřovat úsilí na profil Andreje Babiše. KSČM tradičně zaznamenává nejvyšší dysbalanci mezi počtem fanoušků na Facebooku a volebním potenciálem. Její voliči převážně nepůsobí na sociálních sítích, a proto i snaha KSČM o shromažďování fanoušku by se nemusela setkat s úspěchem.

Z nesledovaných politických stran má nejširší základnu na Facebooku Řád národa – Vlastenecká unie s neuvěřitelnými 275 522 lidmi. Tato strana se na Facebooku rozvíjí velmi dynamicky a její publikum je mnohem větší než všech níže vyobrazených stran. Takto široká základna na Facebooku dává  Řádu národa – Vlastenecké unii velice zajímavý voličský potenciál pro volby do Poslanecké sněmovny 2017.

Politické strany na Facebooku

Důraz na lídra politické strany

Prázdninový růst politických stran a lídrů na Facebooku ukázal, že politické strany vsadily spíše na osoby lídra než značku strany. Nejvíce markantně to můžeme vidět u Andreje Babiše a hnutí ANO 2011, kde na začátku sledovaného období měly obě stránky téměř shodně fanoušků, avšak na konci tohoto období měl profil Andreje Babiše o téměř třicet tisíc fanoušků více. Lídři se přes léto prezentovali spíše na kontaktních, masových akcích než v diskuzních pořadech. I ČSSD vsadila na nového lídra Lubomíra Zaorálka, ale ten i přes všechnu snahu a finance nezaznamenal na Facebooku velký příliv zájemců o jeho sdělení – problém byl, že začínal téměř z nuly čtyři měsíce před volbami.

U ODS můžeme vidět vyrovnanost, protože obě stránky zaznamenaly téměř shodný počet nových fanoušků. Také z projevu ODS a Petra Fialy je vidět jistá vyrovnanost – Petr Fiala nezastiňuje stranu jako Andrej Babiš. KDU-ČSL a Pavel Bělobrádek vyrovnaně procentuálně rostou, ale jejich absolutní čísla fanoušků za konkurencí zaostávají. A KSČM? Tam funguje vše jako před vznikem sociálních médií.

P92 (Autor)

Komentáře

  1. Jaké emoce vyvolávají volební lídři v ČR – České volby

    […] popularity politiků, volebních lídrů a politických stran je poměrně běžnou praxí. Behavio nyní zařadilo do výzkumu popularity emotikony, které […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *