Hnutí ANO ve volebním modelu agentury STEM pro CNN Prima News od posílilo zhruba o procentní bod na 31,2 procenta. Koalice Spolu naopak o necelý bod oslabila na 21,6 procenta. Průzkum se uskutečnil ve dvou vlnách na začátku června, mohla se do něj tedy už promítnout bitcoinová kauza. Do Sněmovny by se nyní dostalo šest subjektů, hnutí Stačilo! (které přibralo na kandidátky i stranu Moravané) ale klesla na pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do dolní parlamentní komory.
„U velkých kauz trvá zpravidla několik týdnů, než se u veřejnosti zformují postoje a než se vliv kauz projeví ve volebních preferencích. Kauza je navíc stále živá, probíhají jednání koaličních partnerů a příští týden se bude hlasovat o vyslovení nedůvěry vládě,“ uvedla agentura STEM.
Obsah článku
- 1 Starostům ze STAN klesají preference
- 2 Podpora Motoristů sobě roste
- 3 Koalice ANO, aliance SPD a hnutí Stačilo! by sestavilo pohodlnou většinu, nikoliv ale ústavní
- 4 Babiš cílí na generaci Z, černým koněm u mladých překvapivě Stačilo!
- 5 ‚That girl energy‘: ANO se inspirovalo u Die Linke
- 6 Konečná jako alternativa pro mladé?
Starostům ze STAN klesají preference
Na třetím místě se v modelu umístila SPD, která stagnuje na 13,1 procenta. Čtvrtí jsou vládní Starostové (STAN), kteří si pohoršili nepatrně na 10,6 procenta.

Další strany už se pohybují blízko pěti procentům. Jejich podpora je velmi kolísavá a podle výzkumníků tak nad vstupem každé z nich do Sněmovny visí otazník.
Podpora Motoristů sobě roste
Piráti si polepšili o půl procentního bodu na 6,7 procenta. Hnutí Stačilo! naopak o půl procentního bodu kleslo a je na rovných pěti procentech.
Motoristé sobě mají 4,4 procenta, ale poslední tři týdny jejich preference rostou.
„Jejich vstup do Poslanecké sněmovny, pokud by se volby konaly nyní, by byl možný, jakkoliv nejistý,“ podotkla na adresu Motoristů sobě agentura STEM.

Na třech procentech je momentálně podpora SOCDEM, pohoršila si tak o 0,6 procentního bodu. Přísaha a Zelení zůstávají pod dvěma procenty.
Koalice ANO, aliance SPD a hnutí Stačilo! by sestavilo pohodlnou většinu, nikoliv ale ústavní
V přepočtu na mandáty by ANO ve dvousetčlenné Sněmovně získalo 77 křesel. Podle STEM Babišovu hnutí ANO výrazně pomáhá, že nejsilnější strany v českém volebním systému získávají po přepočítání na mandáty významný bonus.
Koalice Spolu by mělo 52 mandátů, SPD (nicméně některé mandáty by připadly stranám v alianci s SPD – tedy Svobodným, Trikolóře a hnutí PRO) 28 mandátů, STAN 23, Piráti 12 a hnutí Stačilo! osm mandátů.
Průzkumu se zúčastnilo 1551 lidí. Předpokládaná volební účast činí 59 procent. Při posledních sněmovních volbách na podzim 2021 byla účast 65,43 procenta.
Babiš cílí na generaci Z, černým koněm u mladých překvapivě Stačilo!
Andrej Babiš (ANO) nedávno spustil prodej propagačního oblečení, které se stylem podobá klasickému „merchi“ třeba českých raperů. Zároveň točí videa na YouTube a humorné skeče s mladšími kolegyněmi. Podle politologa Jakuba Lyska z Univerzity Palackého v Olomouci se tím hnutí ANO snaží oslovit mladé voliče ze středních odborných škol.
Současná generace prvovoličů je docela významná síla, která zažila hlavně vládu Petra Fialy (ODS) a pro ANO představuje velký potenciál, jak změnit elektorát, aby nebyl založený jenom na seniorech.

Přestože je Babiš v těch videích takový krkolomný, tak je pořád uvěřitelný, zejména pro tuto skupinu lidí, na kterou marketingový tým cílí. Když se nad tím lidé pozastavují, že přece takhle je ANO nemůže oslovit, tak si vždycky představí mladého světoběžníka na pěti Erasmech na západních univerzitách. Takhle ale běžný mladý člověk v dnešní době nevypadá.
Necílí tím ANO na podobnou skupinu jako třeba Motoristé sobě?Je tam částečný překryv, ale úplně to tak není. Motoristé přece jenom cílí spíš na kluky a učiliště, kdežto hnutí ANO cílí na obrovskou skupinu mladých lidí, kteří mají střední školu s maturitou, jsou to třeba podnikatelské střední školy a tak dále, odkud studenti nutně nejdou na vysokou školu.
‚That girl energy‘: ANO se inspirovalo u Die Linke
Babišovo oblečení pro fanoušky staví primárně na mladistvém slangu. Na mikinách jsou vytištěny fráze jako „lowkey alpha“ nebo „that girl energy“ a samotný brand je zastoupen pouze minimalisticky prostřednictvím výšivky iniciál AB. Je v českém kontextu takový typ politických propagačních předmětů, které neobsahují žádná prvoplánová politická prohlášení, běžný?Není. Jde ale o to, že ostatní strany nemají takovou finanční kapacitu na marketing.
Koalice Spolu by asi něco takového také zvládla udělat, ale marketérům se to hůř vytváří, protože s Petrem Fialou se marketingově pracuje hůř než s Andrejem Babišem.
Ostatní strany dost řeší finance a na co hodlají dát peníze, kdežto marketingový tým hnutí ANO to dělat nemusí. Oni si mohou říct, že udělají nějaký merch a třeba toho ani moc neprodají, ale minimálně už jen to, že se o tom tady bavíme a dostane se to do médií, udělá pozitivní brand, že Andrej Babiš je takový fresh a oslovuje mladé lidi.

Mnohé jistě napadá, zda by se mohlo se hnutí ANO inspirovat překvapivým úspěchem hnutí Die Linke v německých volbách, kterému se také hodně podařilo zmobilizovat mladé voliče?Je to možné, ale Die Linke je něčím specifická a je to něco jiného než ANO. Určitě se ale mohli inspirovat.
Zároveň se tady projevuje to, že ostatní strany fungují strašně zkostnatěle, a když tam má marketingový tým nějaký nápad, musí to posvětit širší vedení strany a každý politik tomu teď strašně moc rozumí a hází do toho vidle.
To v hnutí ANO vůbec není, protože to jde úplně mimo stranické struktury a žádný poslanec hnutí ANO na marketingu nebude nic kritizovat. Mají tedy úplně volnou ruku a můžou si v podstatě dělat, co chtějí, Andrej Babiš v ten tým má důvěru.
Konečná jako alternativa pro mladé?
V minulosti na mladé lidi, současné mileniály, hodně cílila třeba TOP 09 tehdy s Karlem Schwarzenbergem nebo již zmínění Piráti. To je ale minulost, TOP 09 bez Karla Schwarzenberga a Mikyho Kalouska je vlastně jen klubem odpadlíků!
Zároveň je důležité zmínit, že u nejmladší generace v současnosti globálně narůstá konzervatismus a mění se. Řekl bych, že to je reakce na generaci mileniálů, která byla ve světě hodně liberální, naopak současná mladá generace je víc konzervativní.

Hodně mladých lidí ve věku od 26 do 30 let, kteří zakládají rodiny, bude volit Kateřinu Konečnou. Ta se něčím podobá právě už zmíněné německé straně Die Linke a její bývalé šéfce Saře Wagenknechtové.
Po evropských a hlavně krajských volbách se Stačilo! vyprofilovalo v klasickou populistickou stranu a jejich volební podpora se přesunula z vesnic do velkých měst. Tam oslovují mladé rodiny v manuálních profesích, ve službách, které mají děti, jsou naštvané na systém a volí Kateřinu Konečnou.








