Politici a strany navyšovali své finanční výdaje na online reklamy v posledních dnech před volbami do Evropského parlamentu.
Ale žádný politik nedosáhl tak velkého objemu finančních prostředků investovaných do reklamní kampaně voleb do Evropského parlamentu jako maďarský premiér Viktor Orbán a jeho strana Fidesz, která překonala všechny na platformách Google a této síti, která vlastní pětatřicet milionů webových stránek.
Obsah článku
Král politické reklamy v evropských volbách? Viktor Orbán
Nejvíce ze všech kandidátů investoval Viktor Orbán a jeho strana Fidesz na Facebooku a Instagramu společnosti Meta, které používá více než polovina Evropanů.
Krajně pravicové národní strany také využily YouTube a Google, aby propagovaly své myšlenky, jako je potlačení nadměrné migrace do bloku nebo útoky na jejich politické oponenty.
Také brojili proti podpoře Bruselu Ukrajině proti ruské invazi. Ale nováčci a národní strany napojené na Evropskou lidovou stranu, sociální demokraty a Zelené stále našli záviděníhodná místa v digitální reklamní hře.
I když bylo pro voliče v zemích jako Polsko, Belgie a Rumunsko téměř nemožné uniknout náporu online politických reklam, je více než jasné, zda miliony eur vynaložené v posledních týdnech na reklamu nebudou řadě stran a hnutí stačit k tomu, aby upoutaly pozornost voličů.
Studie politického proevropského listu POLITICO ukázala, že politická reklama na sociálních sítích může ovlivnit výsledky voleb, ale nové evropské zákony o technologiích a ochraně soukromí také znesnadnily politikům cílit a ovlivňovat všechny skupiny lidí na základě konkrétních demografických údajů a zájmů.
POLITICO pročesalo veřejné úložiště reklam Google a Meta a data neziskové organizace WhoTargetsMe, aby si udělalo obrázek o tom, co se dělo v celém bloku před 6. a 9. červnem.
Maďarskému premiérovi se postavili uprchlík z Fideszu
A jaké jsou hlavní poznatky listu POLITICO? S populací necelých deset milionů obyvatel není Maďarsko v žádném případě největší zemí Evropské unie. Ale ve světě politické online reklamy je středoevropská země – a zejména premiér Orbán a jeho vládnoucí strana Fidesz – zdaleka největším hráčem kontinentu.
V posledních týdnech nákupy politických reklam ze strany Fidesz a Orbána dokonce společně překonaly podobné výdaje jako některé výdaje pro celé země, například pro Španělsko.
V přípravách na volby do Evropského parlamentu a také na místní volby v Maďarsku, které se mají konat ve stejnou dobu, Fidesz nakoupil nejvíce reklam na platformách Google i Meta na základě utracených eur ve srovnání s jakoukoli jinou politickou stranou.
Viktor Orbána ve svých reklamách vykresluje své levicové odpůrce jako oddané Bruselu a megadárcům jeho konkurentům, jako je finančník George Soros, nasazuje „psí hlavu“.
Orbán se ve svých reklamách netají podporou Rusku, jehož konflikt s Ukrajinou by nejraději ukončil – většinou ve prospěch prezidenta Vladimira Putina.
Ve hře je domácí politika. Od chvíle, kdy se z Orbánovy strany oddělil Péter Magyar, bývalý člen Fideszu, se online politické reklamy stala i tvrdě kritická reklama zaměřené na třiačtyřicetiletou tvář „protiorbánovského hnutí“ Pétera Magyara.
„Chraňte ženy a dívky! Západ volí AfD,“ píše se v inzerátu německé krajně pravicové strany Alternativa pro Německo s mladou blondýnkou, která se na noční ulici dívá na stranu, zdánlivě ustaraně.
Reklama je jednou z asi 90 dalších, které AfD koupila za poslední měsíc a utratila za Google a jeho reklamní síť čítající až 35 milionů webů a aplikací více peněz, než kterákoli jiná německá politická strana. Podle veřejného úložiště Google utratila krajně pravicová strana v květnu za reklamy až 108 000 eur. Podle konzervativních odhadů společnosti Google a sestavené společností POLITICO byly v Německu zobrazeny nejméně 90 milionů krát.
Když se seřadí největší utrácející politické reklamy v každé zemi EU, sedm z deseti nejvyšších národních stran utrácejících za online reklamy byly pravicové a krajně pravicové strany – včetně maďarského Fideszu, německé AfD, rakouské Strany svobody (FPÖ), Švédských demokratů, polského hnutí Právo a spravedlnost, fašistických Bratrů Itálie a španělský extrémně pravivé strany Vox.
Reklamy obsahující tvrdé odkazy na „klimatický fanatismus“ politických rivalů a výzvy k zastavení „invaze“ migrantů až po vychvalování legitimací v „boji proti islamizaci“ byly zobrazeny nejméně 28 milionů krát. Mezi další hlavní témata patřilo „šílenství EU“ s válkou na Ukrajině, boj se zločinem, ochrana tradic a zastání malých podniků.
Velký reklamní hráč? Vlámský blok!
V Belgii utratil nejvíce peněz za reklamu na sociálních sítích separatistický Vlámský blok (Vlaams Belang). V Belgii, zemi s jedním z největších výdajů na reklamu hned po Maďarsku, je krajně pravicová vlámská strana Vlaams Belang již měsíce jedním z největších utrácejících za reklamy na sociálních sítích na základě údajů poskytnutých společnostmi Google a Meta.
Ve Francii místní zákony zakazují politické reklamy, včetně těch online, šest měsíců před volbami. To znamená, že zatímco společnosti sociálních médií registrují množství placených zpráv – například méně než 1 000 EUR pro celou Francii – tyto reklamy nejsou přímo spojeny s volbami. Místo toho je kupují skupiny provádějící kampaň nebo zástupci místní samosprávy, aby prosazovali konkrétní zájmy, které ve skutečnosti představují politickou reklamu „založenou na konkrétním problému“, která musí být zahrnuta do jejich rejstříků transparentnosti.
Zemí s velkými výdaji na online reklamu před evropskými volbami bylo pro někoho možná překvapivě Rumunsko. Mezi 27. dubnem a 26. květnem, nejnovější dostupné údaje, vyčlenila vládní politická strana Sociálně – demokratická strana Rumunska dohromady výdaje kolem 250 000 EUR na reklamy založené na Meta – i na Google.
Nejvíce „utráceli“ v Rumunsku jednotliví kandidáti na platformách Meta byl nejviditelnější současný rumunský premiér Marcel Ciolac (Sociální demokracie), i když ve svých placených zprávách sotva zmínil hlasování do Evropského parlamentu. Namísto toho sociálně demokratický politik prosazoval snahy o reindustrializaci země a také pokusy o posílení jejího hospodářského růstu.
Zřejmě nebyl rumunský premiér nepříliš stranický z obav rostoucího vlivu rumunské politické strany – Strany velkého Rumunska, která vznáší územní požadavky na Moldavsko, a také ostatní sousední země. Ale také z obav před rostoucími preferencemi Demokratiské strany Maďarů v Rumunsku, které požaduje na Rumunsku autonomii.
Některé země jako Rumunsko a Polsko mají také štědré politické finanční režimy, kde národní strany dostávají více finančních prostředků od státu, takže jim zbývá více peněz na inzerci online ve srovnání se zeměmi, jako je Francie a Portugalsko, které mají přísnější pravidla financování politických stran.
Bez ohledu na to, kde jste v EU, je pravděpodobné, že na Facebooku a Instagramu uvidíte více reklam pocházejících od stran a kandidátů napojených na středopravou Evropskou lidovou stranu (EPP).
Političtí spojenci předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové, kteří za poslední měsíc utratili více než 550 000 EUR, použili část svých finančních prostředků k šíření svého programu Evropské lidové strany (EPP) na Facebooku a Instagramu – každá strana z EPP podle odhadů oslovila přibližně 260 milionů Evropanů – podle údajů z Meta tyto údaje shromáždila nevládní organizace WhoTargetsMe.
Za frakci Evropské lidové strany nejvíce zaplatily belgické strany (EPP). V čele s belgickou Křesťanskodemokratickou a vlámskou stranou (CD&V) a frankofonní belgickým Křesťanskodemokratickým hnutím Les Engagés, které ve své zemi společně utratily více než 250 000 EUR, mezi další strany spojené s největšími výdaji spojené s EPP patřily Forza Italia, rakouská Lidová strana -Volkspartei a rumunská Národní liberální strana (PNL). Reklamy obsahovaly zprávy propagující omezení ekologických předpisů pro zemědělce, nižší daně a ochranu rodin.
„Musíme zastavit přesuny zbraní, drog a organizovaného zločinu přes evropské hranice,“ uvedl švédský poslanec EPP Tomas Tobé, který kandiduje za Umírněnou stranu – Moderaterna.
Po reklamách spojených s evropskými lidovci EPP, utratilo 78 stran a kandidátů spojených se Zelenými a Evropskou svobodnou aliancí, včetně německých, belgických a švédských národních stran a nizozemské strany Volt, dohromady více než 430 000 EUR.
Velké investice z Rumunska a tvrdá kritička Orbána? Klára Dobrevová
Sociální demokraté byli třetí největší utrácející frakcí na sociálních sítích, částečně díky reklamám propagovaným prostřednictvím kandidátů, jako jsou Maďarka Klára Dobrev a Molnár Csaba a Rumun Marcel Ciolacu.
Klára Dobrevová je maďarská politička a ekonomka, manželka bývalého kontroverzního premiéra Ference Gyurcsánye a místopředsedkyně Evropského parlamentu. Narodila se v Bulharsku, její otec je Bulhar a matka Maďarka. Její dědeček z matčiny strany Antal Apró byl blízkým spolupracovníkem Jánose Kádára a zastával za komunistického režimu funkce místopředsedy vlády a předsedy parlamentu Maďarska. Jednapadesátiletá Dobrevová maturovala na prestižním budapešťském gymnáziu a vystudovala ekonomii na Korvínově univerzitě a právo na Univerzitě Loránda Eötvöse. V době studií byla aktivní v organizaci AIESEC. Nyní je největší kritičkou Viktora Orbána.
Některé politické strany jako Orbánův maďarský Fidesz nebo Vlámský blok (Vlaams Belang) získávají sponzorství od neziskových organizací nebo médií, aby šířily své myšlenky. Společnost Mediaworks, kterou vlastní podnikatelé nakloněni Fideszu, koupila na Googlu asi 219 reklam, z nichž mnohé se týkaly Orbánova politického oponenta Pétera Magyara.
Podporu pomohly získat také politicky zapojené organizace stojící za stranami. Vrijheidsfonds, nezisková organizace podporující Vlámský blok – Vlaams Belang, zaplatila za poslední měsíc na Googlu reklamy v hodnotě přibližně 100 000 EUR . Neziskové organizace také hrály velkou roli v prosazování politických názorů v Německu, jako třeba organizace Campact, která za poslední měsíc podporovala vydatně krajně pravicovou AfD. Skupina také podle údajů o transparentnosti utratila téměř 80 000 EUR za podobné zprávy na sociální síti Meta.
Greenpeace a WWF Deutschland on (Ochránci přírody Německa) vyzvali na sociální síti Meta mladé Němce, aby utvářeli klimatickou politiku prostřednictvím svých hlasů ve volbách do EU. Ale ani údaje z platforem sociálních médií o politických zprávách od nevládních organizací a některých médií nezachycují celkový obraz online kampaní EU.
„Je zde šedá zóna, která není zachycena v těchto údajích o politických reklamách,“ tvrdí odborník na mediální komunikaci van der Staak.
Tvrdí, že existuje „velké podezření, že ne všechno je správně hlášeno stranami nebo těmi, kteří je podporují“.
Předsedkyně Evropské komise von der Leyenová neprozradila, že stála za reklamní kampaní Google v hodnotě 70 000 EUR, přičemž zprávy se šířily online několik dní a byly zaznamenány v knihovně reklam pod názvem poradenské společnosti „MCC Adquality“. (Její strana, Evropské lidová strana –EPP a Křesťansko-demokratická unie Německa CDU, umístila reklamy zpět pod svým vlastním jménem poté, co o tom informovala média.)
Mezitím knihovna Google zaznamenala několik reklam v hodnotě téměř 30 000 EUR pro rumunskou Alianci za jednotu Rumunů (AUR), stranu napojenou na pravicové evropské konzervativce a reformisty (ECR) pod názvem společnosti „DGI MULTIMEDIA DESIGN SRL. “ Několik neziskových organizací kritizovalo knihovnu reklam Google za to, že ztěžuje kontrolu reklam na politická a sociální témata ovlivňující volby.
Meta je ostatně také vyšetřována Evropskou komisí za to, že potenciálně nedokázala hlídat politické reklamy ve své síti a propouštět skryté zprávy – včetně cizích zásahů. Firmě může hrozit mnohamiliardová pokuta podle blokového zákona o moderování obsahu, zákona o digitálních službách .
Jiné platformy jako TikTok nepovolují politickou reklamu, ale politický obsah je tam čím dál, tím více, rozšiřovaný polickými marketéry do oblíbené aplikace mládeže, aby získali jejich podporu.
Použité zdroje:
https://www-wwf-de.translate.goog/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc