V komerčním sektoru potřebují firmy webové stránky k prodeji, sdělení kontaktu nebo alespoň prezentaci svých aktivit a produktů. Politické strany a politici využívají webových stránek především k prezentaci svých programových bodů a svých aktivit.
V přeneseném smyslu slova se snaží voličům prodat na webových stránkách svůj obličej a své názory. V mnohých případech web slouží pouze jako online vizitka.
Obsah článku
- 1 Webové stránky jako PR nástroj
- 2 Proč by neměly politické strany webové stránky zanedbávat?
- 3 Jak si vedou webové stránky největších českých politických stran
- 4 Co by měly webové stránky politické strany obsahovat?
- 5 ANO 2011 – návštěvnost webových stránek
- 6 ODS – návštěvnost webových stránek
- 7 KSČM – návštěvnost webových stránek
- 8 Česká pirátská strana – návštěvnost webových stránek
Webové stránky jako PR nástroj
Webové stránky by měly být velice systematickým a propracovaným letištěm pro uživatele, kteří na stránky zavítají. Tomu se však často neděje. Promyšlenost je často nahrazena prvoplánovostí, lajdáckým technickým provedením nebo selektivním obsahem.
Webové stránky se staly pouze doplňkem sociálních sítí.
Webové stránky jsou v současnosti zastíněny Facebookem, Twitterem i nově Instagramem. Tam všude probíhá politická komunikace interaktivněji a v reálném čase, ovšem dobrý web by v marketingovém mixu politické strany neměl chybět.
Proč by neměly politické strany webové stránky zanedbávat?
Svobodné médium – ne webové stránky si můžete dát opravdu jakýkoliv obsah a žádný správce internetu Vás za to nebude popotahovat. Naopak Facebook si v posledních měsících začíná hodně určovat co chce na své platformě a o co nestojí.
Stoprocentní kontrola nad obsahem – pokud se Vám na web nedostane někdo jiný, tak máte obsah stoprocentně pod kontrolou.
Stále důležitý kanál prezentace – návštěva největších webů politických stran atakuje 50 tisíc měsíčně a to není zanedbatelné číslo.
Jak si vedou webové stránky největších českých politických stran
Pokud se budeme soustředit na organickou (návštěvnost z vyhledávačů Google, Seznam a dalších) návštěvnost webových stránek politických stran, tak politické strany v tuzemsku příliš nezáří. U parlamentních stran je ještě udržován určitý standard
Strany se soustředí především na mediální PR a vystupování v hlavních médiích. Využívání potenciálu vlastních webových stránek je na nižší úrovni. Nejlépe jsou na tom v České republice Piráti, jak ukazuje krátký rozbor na konci článku.
Co by měly webové stránky politické strany obsahovat?
Kontakt – Rychle dohledatelnou stránku s kontakty, kde by měla být ucelená sestava emailů (info, manažer, tiskové oddělení, koordinátoři, atd.)
Program – Voliči se podle něj příliš nerozhodují a nečtou jej, avšak přesto určité procento populace program strany zajímá. Každé stránky politického subjektu by měly obsahovat kompletní program i zkrácenou verzi s infografikou na samotných stránkách i stáhnutelnou v PDF.
Financování – Podstránka týkající se financování je zákonnou povinností a měly by na ní být uvedeny finanční zprávy a odkaz na transparentní účty k jednotlivým volbám.
Logo manuál – Nejednotná korporátní identita nedělá dobrý dojem. Sjednocení prezentační formy v čele s logem by mělo být jasně prezentovatelné a ke stažení na webové stránce.
Blog/Novinky – „Nejlepší zprávy jsou ty, co si napíšete sami.“ V duchu této citace je ideální využívat blog na oficiálních stránkách strany. Blog může přitáhnout návštěvníky z organického vyhledávání na rozličná témata. Pro politickou stranu je díky množství členů jednoduché zajistit publikační plán a vydávat například čtyři články týdně. Ve využívání blogu jako marketingového nástroje české politické strany výrazně zaostávají. Pokud je blog relevantní, tak ho mohou přejímat i další média či jedinci a citovat danou webovou stránku.
Videa – Homepage je ideálním místem pro rozšíření či prezentování aktuálního video obsahu. Toto místo využívá například hnutí ANO, které má často dominantní část homepage jako jedno video. Je to moderní, přímá a aktuální forma komunikace.

Newsfeed – Vytahuje na webovou stránku zajímavé příspěvky z Facebooku či Twitteru předních členů strany. Dále může agregovat různé články z různých blogů členů či vlivných sympatizantů. V širším smyslu může informovat o aktuálním tuzemském i světovém dění.
Prezentace volebních preferencí – Příznivce strany zajímá forma subjektu a může jí hledat na oficiálních stránkách. Politické strany mohou prezentovat jim nakloněné průzkumy volebních preferencí s vlastním komentářem.
Konkrétní kroky/prospěšnost – Prezentace konkrétních kroků a činnosti je velmi důležitá. Články typu: Náš předseda prosadil..
Široce akceptované celebrity – Fotografie s široce akceptovanými a uznávanými celebritami se nedávají do šuplíku nebo jen na sociální sítě, kde časem zmizí ve feedu, ale na viditelná místa na webu.
CTA – Chci mít nové info v emailu, ankety a dotazníky. Web by dávno neměl být jen jednostranným médiem k prezentaci strany. Některé strany na různých úrovních posílají newsletter svým příznivcům či odběratelům, což je zajímavá forma kontaktu strany s občanem. CTA může být také pro připojení či podpoře strany (například CTA k zaslání daru před volbami).
Kalendář akcí – skalní příznivci nebo odpůrci se často chtějí se svými zákonodárci či členy strany setkat osobně. Jak zjistit kde? Například integrovaným kalendářem od Googlu na webových stránkách jako to mají Piráti.
Intuitivní architektura webu, vyhledávání – Zásadní věci by měly být jednoduše po ruce. Web by měl také obsahovat vyhledávání, aby si mohli náročnější uživatelé rychle dohledat potřebné informace.
Ikony sdílení – Ikony sdílení jsou součástí každého moderního webu. Proč nedat tyto ikony například k části o sociální politice nebo trhu v programu strany. U příspěvků na blogu je to už naprostá samozřejmost. Naopak zatěžovat se diskuzním fórem pod každým článkem či částí webu je zbytečné.

Hnutí ANO a jejich oficiální stránky mají podle prémiového analytického nástroje Ahrefs zhruba organickou návštěvnost okolo 15 300 uživatelů měsíčně. Návštěvnost pramení především z brandu ANO a jmen členů hnutí ANO.
Zajímavostí je poměrně malé soustředění optimalizace na jméno předsedy hnutí Andreje Babiše. Oficiální stránka vyjíždí průměrně až na 8 místě za například kritickými výsledky z webů jako Neovlivní.cz.
Web ODS je po technické stránce poměrně dobře řemeslně zvládnutým, avšak příliš v ODS neřeší vyšší povědomí webu a organickou návštěvnost. Také může tato stránka působit příliš chladně a odtažitě na uživatele.

Většina návštěvnosti oficiálních stránek KSČM se dostane na web očekávaně skrze hledanou zkratku strany „KSČM“. To je pro komunisty dobrá zpráva, jelikož mohou uživatelům podávat své informace.

Piráti jsou na tom s organickou návštěvností mezi parlamentními stranami jednoznačně nejlépe. Webové stránky jsou přehledné a vyjíždějí na všechny důležité fráze spojené se stranou.
Piráti mají nejlépe zpracovaný program na webových stránkách, který i běžnému člověku přehledně a rychle vysvětlí kroky v jednotlivých oblastech a pro jednotlivé volby. Stránka s programem strany je druhá nejnavštěvovanější na webu Pirátů a její provoz počtem uživatelů nelze srovnávat s konkurencí.
I když je Pirátský program na webu dobře srozumitelný, tak i v této části webu jsou určité UX nedokonalosti jako malé mezery mezi textem nebo hutné textové pole. Možná největším nedostatkem u webu Pirátů je určitá nekompaktnost, která například nechybí webu ODS. Nekompaktností je myšleno používání různých velikostí písma a stylu prezentace v odlišných částech stránky.
