Trikolóra Václava Klause mladšího | Jaký má nová strana potenciál?

2
5055
Václav Klaus mladší a budoucnost v SPD
Václav Klaus mladší a budoucnost v SPD

V prostředí sílící nevraživosti mezi táborem Andreje Babiše a jeho oponentů se na české politické scéně objevuje nová politická strana Trikolóra, jejíž ústřední postavou je vyloučený poslanec ODS, Václav Klaus mladší.

Trikolóra: Program a lidé Václava Klause mladšího

Václav Klaus mladší byl v březnu tohoto roku vyloučen z ODS hned z několika důvodů. Klaus mladší tvořil v ODS svojí vlastní názorovou platformu a nectil jednotné názory strany. Otevřeně hlásal vystoupení z EU a nepodporoval české mise v zahraničí. Když ODS na podzim roku 2018 postavila do senátních voleb Vladimíra Kratinu, tak Klaus mladší otevřeně podporoval dlouholetého známého Ladislava Jakla za SPD.

Václav Klaus mladší se ukázal již při volbách roku 2017 jako velice silná osobnost, která má širokou platformu podporovatelů. Blog prezidentova syna je nejčtenějším na serveru Novinky.cz a na Facebooku má 117 tisíc sledujících. V tomto parametru mu nemůže konkurovat žádný politik ODS a i mezi ostatními lídry je na tom také velmi dobře.

Skutečně nás zajímá mnohem víc Jaroslav Novák z Pelhřimova než lachtan na Antarktidě.

Václav Klaus mladší

S kým bude Václav Klaus mladší spolupracovat? Z poslaneckého klubu ODS dobrovolně Klause mladšího následovala poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková. Také v několika místních sdruženích ODS se proslýchá, že by tyto místní organizace měli blíže k nové Trikolóře než k ODS, která se podle mnohých posouvá moc do středu politického spektra.

Hnutí bude určitě podporovat také exprezident Václav Klaus, známý kardiochirurg Jan Pirk, bývalý poslanec Boris Šťastný nebo manager Madety Jan Teplý.

Jakých může Trikolóra dosáhnout volebních preferencí a jaký má potenciál?

Nové politické strany to mají vždy těžké, a pokud se neetablují ihned, tak upadají a mohou zaniknout. Trikolóra je politická strana jednoznačně pro pravicové a konzervativní voliče.

Konzervativní voliči a zdravý rozum

Václav Klaus opět přichází s tématem rodiny, s kterým to před nedávnem zkoušeli Realisté. Tradiční rodina, poctívá práce budou témata, jež si Trikolóra od Realistů převezme – nejspíše i s celým elektorátem.

Cílem našeho hnutí je vzít si naši zemi zpět‘ od těch, kteří se na nefunkčnosti systému podílí. A přesunout ho zase trochu více do správy občanů, běžných, normálních lidí, kterých se ten systém dotýká.

Václav Klaus mladší

Často se hovořilo, že Václav Klaus svým hnutím velice oslabí SPD a také tomu nejspíše tak bude. Velká část voličů SPD sdílí Klausovo články a příspěvky na Facebooku, otevřeně mu fandí.

Elektorát by mohl Klaus mladší také načerpat z ODS, ovšem zde mu nejspíše moc nepomůže jeho protievropský postoj. Od ODS k Trikolóře tak mohou přejít pouze lidé silně skeptičtí k EU.

Předpokládá se, že díky svému svéráznému politickému stylu může Klaus mladší oslovit i některé voliče hnutí ANO, kteří budou chtít zkusit něco nového. Andrej Babiš teď nezažívá úplně dobré období a tak část jeho voličů mohla začít sympatizovat s Trikolórou. ANO má v současnosti převážně levicový elektorát, takže nelze očekávat nějaký masivní přechod od ANO k Trikolóře.

Volební potenciál má Václav Klaus mladší těsně po založení dle odhadů slušný. Pokud by se konaly volby do Poslanecké sněmovny za půl roku, tak by Trikolóra mohla slavit překročení 5 %.

Navíc má nejspíše mnoho času se připravit na volby do Poslanecké sněmovny, které se budou konat v řádném termínu až na podzim roku 2021. Příští rok budou ještě krajské volby, avšak zde ještě Trikolóra není rozhodnutá kandidovat.

Velice zajímavé bude sledovat, jestli se strana Václava Klause začne objevovat v průzkumech volebních preferencí ještě toto léto, po programové konferenci na podzim nebo ještě déle.

Trikolóra má ještě dvě obrovské výhody. Má dva poslance a tím i určitý mediální prostor. Druhou výhodou je, že Klaus není ve straně sám, ale podařilo se mu na sebe již samotném začátku upoutat další zajímavá jména.

Aktuální volební model Kantar CZ!

Předchozí článekVolební preference Kantar CZ, červen 2019 | ANO ztrácí podporu, STAN a Piráti naopak rostou
Další článekWebové stránky jako marketingový nástroj politických stran a politiků

2 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here