Marcel Kolaja: Lídr Pirátů pro volby do Evropského parlamentu

1
2934
Lídr České pirátské strany do eurovoleb
Lídr České pirátské strany Marcel Kolaja

Více než čtyři měsíce před volbami do Evropského parlamentu 2019 je čas představit lídra, který kandidátku do těchto voleb povede. Česká pirátská strana si zvolila 19. ledna jako lídra do květnových eurovoleb osmatřicetiletého IT odborníka Marcela Kolaju.




Obsah článku

Kdo je Marcel Kolaja?

Marcel Kolaja (*1980) má vystudovanou informatiku v Brně zakončenou titulem Bc. Jeho profilové zaměření je na svobodný software. Členem České pirátské strany se stal dlouho předtím (člen téměř 9 let), než se dostala tato strana na výsluní ve volbách 2017.

Marcel Kolaja byl místopředsedou strany mezi lety 2012 a 2013. Již v eurovolbách 2014 byl na druhém místě kandidátky za předsedou Ivanem Bartošem. V těchto volbách se Piráti poprvé zviditelnili a zasáhli svojí kampaní voliče. Skončili těsně pod 5% volební klauzulí.

V rámci Pirátů se v minulosti podílel na mnoha projektech od iniciování projektu proti OSA až po vytváření stránky pro zveřejňování odměn Pirátů hrazených z veřejných zdrojů.

Marcel Kolaja je také velice aktivní na pirátském fóru, kde má již 4759 záznamů v diskuzi.

Souboj o pozici lídra v České pirátské straně

Kdyby byly vypsány kurzy nebo známy volební preference, tak by nejspíše před hlasováním Marcel Kolaja nefiguroval na prvním místě.

Největším favoritem a také osobou s nejvyšším mediálním kapitálem byl poslanec, místopředseda a odborník na EU Mikuláš Peksa. Ten však v hlasování neuspěl možná kvůli vyhraněnosti Pirátů proti kumulování funkcí.

Mediálně známější než nový lídr do eurovoleb byla také další protikandidátka a předsedkyně evropských Pirátů Markéta Gregorová.

Témata Pirátů pro eurovolby:

  • Hlas Česka musí být po volbách v Evropské unii více slyšet
  • Digitální agenda
  • Rozvojová témata spojená s migrací a problematika mezinárodní bezpečnosti




Vybrali Piráti správného lídra do Evropských voleb?

To ukáže samozřejmě především čas. Pirátská základna sáhla po neznámém kandidátovy působícím aktivně pouze v rámci strany. Marcel Kolaja se zdá být jistě kompetentní osobou pro Evropský parlament, ovšem jako lídr kandidátky, která hlásá útok na první místo, Kolaja není z prvních dojmů příliš přesvědčivý.

„Kompetence na úkor marketingové atraktivity.“

Kolaja z prvních dojmů nevypadá jako energický lídr, který se stane motorem pirátské kampaně a bude jedním z hlavních marketingových kanálů pro tyto volby. Spíše působí jako chladně argumentující IT odborník, což je nejlépe vidět na jeho vyjádřeních na pirátském fóru.

K úspěchu Pirátů musí přispět hlavně Ivan Bartoš, který na sjezdu vytyčil velice ambiciózní cíle nejen ve volbách 2019 a je hlavním strůjcem úspěšné značky Piráti.


„V roce 2021 chceme vyhrát parlamentní volby a sestavovat vládu. V nadcházejících volbách chceme být vyzyvatelé a alternativa hnutí ANO. Budeme dělat na tolik dobrou a chytrou politikou, že zůstaneme těmi lídry v liberálním středu a jeho okolí.“

Ivan Bartoš
Marcel Kolaja lídr pro Evropský parlament
Příspěvek Ivana Bartoše na Facebooku po hlasování




Šance Pirátů na vítězství v eurovolbách

Šance České pirátské strany na vítězství podle volebních průzkumů a preferencí jistě nějaké jsou. Drtivý náskok ANO 2011 se může snadno rozplynout, jelikož se předpokládá nízká volební účast a právě voliči ANO by nemuseli dorazit. Otázka mobilizace však visí i před Piráty.

Piráti musí svým příznivcům, fanouškům a voličům naservírovat dostatečně hutné argumenty, aby je dokázali v slunečném květnu přesvědčit a mobilizovat.

Reálně by Piráti mohli dosáhnout spíše k 16 % a získat 4 mandáty v Evropském parlamentu. Volbou nového lídra z marketingového pohledu akcie strany nestouply.

Jak se změnilo přesvědčení Marcela Kolaji za 24 hodin?

Den předtím než byl Marcel Kolaja zvolen lídrem České pirátské strany se na fóru strany vyjadřoval velice kriticky k Twitteru a skepticky k tomu, že by ho snad někdy mohl užívat a založit si účet.


Osobně si určitě neplánuji pořizovat účet na Twitteru, a pokud by snad aktivní účast v evropské politice byla podmíněna souhlasem s kilometr dlouhými podmínkami u americké firmy, považoval bych to za úpadek společnosti .

Marcel Kolaja, den před založením účtu na Twitteru
Fórum České pirátské strany Kolaja
https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=477&t=44866&p=600332#p600332

Ovšem o několik hodin později po zvolení do pozice lídra pro eurovolby přichází na světlo světa první příspěvek Marcela Kolaji na Twitteru.

Nejspíše ho netvořil sám Kolaja, ale jistě se jedná o autentický profil z pirátské stáje. Stejně tak přišly profily i na dalších sociálních sítích s kilometr dlouhými podmínkami americké firmy.

Lídr politické strany, která chce oslovit mladé voliče trávící čas na sociálních sítích, samozřejmě musí mít širokou plejádu moderních komunikačních kanálů, což bylo nejspíše vysvětleno i novému, nepříliš známému lídrovi. Pro Kolaju bude v následujících čtyřech měsících zásadní, aby se přepnul z role odborníka do role lídra kandidátky.

Vytvoření profilu na twitteru i přes odpor

Kandidátka České pirátské strany pro volby do Evropského parlamentu

  1. Marcel Kolaja (*1980)
  2. Markéta Gregorová (*1993)
  3. Mikuláš Peksa (*1986)
  4. Lukáš Blažej (*1996)
Předchozí článekJaromír Soukup hlásí vstup do politiky s Listem Jaromíra Soukupa
Další článekVolební průzkum preferencí leden 2019 od CVVM: Renesance ČSSD a potvrzení „bídy“ u SPD?

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here