2. 5. 2019 v deset hodin proběhlo na Facebooku Andreje Babiše živé vysílání. Šlo o první předvolební video, kterým si hnutí ANO snaží získat voliče do eurovoleb 2019. Pojďme se na něj podívat.
Obsah článku
ANO jde do eurovoleb s heslem SILNÉ ČESKO
Po dlouhém otálení se zahájením kampaně, které jsme zmiňovali již ve článku Virální marketing v eurovolbách 2019, ji ANO konečně spustilo. Jak jinak než na sociální síti lídra a ústřední postavy hnutí, Andreje Babiše.
Není náhodou, že video nejprve vyšlo jako „přímý přenos,“ ač o skutečný přímý přenos nešlo. Marketingový tým ANO jistě ví, že tato videa jsou Facebookem upřednostněná a zobrazují se častěji a většímu počtu lidí.
Po formální stránce je spot profesionálně zpracovaný. Nechybí mu vtípek na úvod (jak povedený, to ať každý posoudí sám), dynamická hudba i kamera a spousta (možná až zbytečně moc) vizuálních efektů.
Andrej Babiš a Dita Charanzová do eurovoleb 2019
Celé video je koncipováno jako video ze zákulisí vytváření kampaně, což na většinu lidí působí pozitivně. Vyvolává to pocit, že jsme „nahlédli pod pokličku.“ Ve spotu je hlavní postavou Andrej Babiš, což zajistě nikoho nepřekvapí. Otázkou ale je, proč si k sobě přizval pouze Ditu Charanzovou a žádné další členy ANO ze seznamu kandidátky do europarlamentu, kteří jsou pro voliče teď nejpodstatnější.
Babiš se inspiroval kampaní Donalda Trumpa
Ze spotu se dá vytušit, že červená kšiltovka s nápisem SILNÉ ČESKO bude ústředním motivem kampaně. Babiš uvádí, že to napadlo jeho samotného, když se chystal na cestu do Spojených států, kde se mimo jiné setkal i s Donaldem Trumpem. Ve spotu se Andrej Babiš ukáže v modrém roláku. Mimochodem kombinace modré a červené byla počas trvání prezidentské kampaně vlastní i Trumpovi, který často nosil modré sako s červenou kravatou.
Andrej Babiš v předvolebním spotu do eurovoleb 2019
„NO, TAK BY TO BYLO FAJN, KDYBY LIDI TO NOSILI. KDYŽ TO POTOM BUDOU NOSIT NAPŘÍKLAD NA SPORTOVNÍ ZÁPASY, NO TAK TO BUDE SUPER…“
Vypadá to, že ANO vymění koblihy za kšiltovky a bude je v rámci kampaně rozdávat lidem. Česká mentalita je ale od americké velmi odlišná a tak je otázkou, zda se křiklavé červené kšiltovky uchytí. Musíme mít na paměti, že my Češi většinou nedáváme politické názory na odiv tak otevřeně a ANO je v Česku jak milovanou, tak i nenáviděnou stranou. Rozhodně jsme ale národem vtipálků a tak zajisté vznikne spousta kritických hesel, která se na kšiltovkách budou šířit internetem.
Sdělení spotu ANO do eurovoleb 2019
Dvouminutové video samozřejmě nemůže být nositelem celého programu, ale i s přihlédnutím k tomuto faktu působí spot poněkud vyprázdněně. Soustřeďuje se pouze na „tvrdě a nekompromisně“. V popisu videa Babiš vzkazuje „hejtrům,“ ať se připraví do bloků. Vypadá to tedy, že si pro kampaň Andrej Babiš od amerického prezidenta nevypůjčil jen kšiltovky a kombinaci barev, ale i ostrou rétoriku.
Dita Charanzová říká, že skrze fotografie chce předat voličům nějaké poselství a zatím se dozvídáme jen, že zástupci ANO mají ostré lokty a budou hájit České zájmy nekompromisně.
„ Tak v bruselu, když chcete něco prosadit, tak fakt musíte teda tvrdě jít do toho…“
Dita Charanzová v předvolebním spotu do Eurovoleb 2019
Uvidíme, jestli se v průběhu kampaně dozvíme i jaké konkrétní zájmy Česka ANO bude hájit.