Virální marketing ve volbách do Evropského parlamentu 2019

0
1787
tomio.cz Tomio Okamura na Instagramu
Tomio.cz

Virální marketing je marketingová technika využívající internetu a sociálních sítí. Jde o vytvoření obsahu, který je natolik zajímavý, zábavný či šokující, že ho šíří sama cílová skupina sdílením.

Politický subjekt díky tomu ušetří za propagaci, jelikož je třeba zaplatit jen výrobu obsahu a umístění na relevantní místa. Také to značí, že strana nebo politik jde s dobou a je „jedním z lidu“. Není tedy divu, že se virální marketing v poslední době využívá čím dál více.

Politické subjekty často vypouštějí virální obsah, který se proslaví svou bizarností či špatným zpracováním. Jsou šířeny pro stranu dehonestujícím způsobem za účelem pobavení. Zajímavou virální explozi zažehla Emma Smetana svým selfie u hořící katedrály, která obletěla snad všechny sociální bubliny na sociálních sítích a dostala se do značné části pozornosti internetových zpravodajství.

Výborný obsah se šíří sám.

Pojďme se podívat na to, jak s virálním marketingem pracují strany v boji o přízeň voličů v evropských volbách 2019.

ANO s hlasy do Evropského parlamentu počítá a nesnaží se

Přestože Andrej Babiš má na svém facebookovém profilu přes 173 tisíc sledujících, nevyužívá tento potenciál prvoplánově k přesvědčování voličů, aby šli ANO volit do Evropského parlamentu již měsíc před volbami.

Denně na své stránce informuje o tom, co zrovna dělá a vyjadřuje se k aktuálním otázkám, ale zatím to vypadá, že ANO evropské volby příliš neřeší. O vyvolání silného volebního nadšení budou kanály Andreje Babiše a ANO 2011 usilovat až týden před volbami

Podle předvolebních průzkumů ANO čeká skvělý výsledek a marketingové nasazení značí, že ANO sází na svou velkou voličskou základnu a šetří prostředky klíčové nejostřejší fáze kampaně.

Facebook Andreje Babiše o DItě Charanzové virální marketing
Andrej Babiš na Facebooku o Ditě Charanzové

Andrej Babiš na svém Facebooku prozatím jen shrnul dosavadní úspěchy jeho „jedničky a dvojky“ v Evropském parlamentu.

Piráti spustili virální kampaň, která nemá obdoby

Evropa potřebuje Piráty virální marketing evropské volby 2019
Virální kampaň České Pirátské strany 2019

Piráti umí s digitálními nástroji zacházet na výbornou a to i v oblasti marketingu. A vypadá to, že by se jim to mohlo vyplatit, volební preference jim v poslední době stoupají až k 19 % z průzkumu Kantar CZ.

Kampaň Evropa potřebuje Piráty, která byla spuštěna v online živém vysílání, je na Facebooku, Twitteru a má dokonce vlastní web evropapotrebuje.cz. Jedním z chytrých tahů bylo vytvoření události „Volím Piráty do Evropského parlamentu!“, protože usnadňuje pozvání přátel a automaticky se zobrazuje na zdi ostatním uživatelům, pokud se jejich přítel události zúčastní.

Dalším pirátským esem v rukávu je crowdfunding, který by měl pomoci financovat předvolební kampaň. Projekt sám o sobě je ale skvělou reklamou. Voliči se tak můžou se stranou více ztotožnit a mít pocit, že jsou sami součástí úspěchu Pirátů. Za odměnu si vyberou placku, tričko, nebo třeba procházku s Lukášem Blažejem. Projekt je samozřejmě doplněn vtipným a dobře zpracovaným videem.

Na část voličů může však kampaň na startovači působit trochu drze, jelikož pro tuto stranu již není 500 000 Kč takovou sumou jako před dvěma lety. Kampaň na výběr půl milionu je tak spíše prezentací strany před voliči, kterým by měla ukázat, že Piráti jsou stále chudá strana a nepotrpí si na papalášství.

Na videa sází ODS, KSČM i nově vzniklé hnutí Hlas

Petr Fiala je velmi aktivní na Twitteru a jeho video se sloganem „Jsme srdcem Evropy neurazí, ale pravděpodobně se z něj ani nestane virální senzace. Petr Fiala není úplně virálním typem politika a jeho kvality jsou jistě v jiných oblastech. Ve videu ODS nebyly použity stabilizátory a tak obraz kazí třepající se kamera.



Smutným pokusem je video KSČM, které má méně než 50 shlédnutí, ovšem pokud si vzpomeneme na starší video komunistů, tak video s Jiřím Hudečkem určitý virální potenciál má. Ten konec konců měla i videa předchozí, která se šířila internetem jako bizár a zábavná vložka. Kvalitu obsahu předznamenává již náhledová fotka, kde má hlavní protagonista otevřená ústa.

Naopak Pavel Telička se svým nově založeným hnutím Hlas spotem jistě dokáže zaujmout. Video je dynamické a poutavé. Teličkův tým musel začít řešit kampaň mnohem dříve než hnutí ANO, které má své jisté. HLAS udělal klip, který je chytlavý a má virální parametry v tom dobrém smyslu slova.

Pavel Telička a hnutí hlas virální marketing v Evropských volbách 2019
Pavel Telička a hnutí Hlas

Marketing Hlasu podle všeho cílí na mladé a vzdělané lidi, k jejichž přízni může virální marketing značně přispět. Podle dosavadních příspěvků ze sociálních sítí vypadá kampaň nadějně, ale chce to opravdový trhák, pokud má Hlas uspět. Volby do Evropského parlamentu se budou konat už 25. až 26. 5. 2019.

Vlastenecké, národní a protievropské strany

S vlasteneckými a národními politickými subjekty se před volbami do Evropského parlamentu roztrhl pytel. Jednou z nejznámějších je Dělnická strana sociální spravedlnosti, kterou vede dlouholetý předseda Tomáš Vandas. Jeho video apel sice není natočen podle moderních trendů, ale rétoricky na tom Vandas není úplně špatně. Posuďte.



Vandasův klip na internetu nejspíše zhlédne několik skalních fanoušků strany a několik lidí zabývajících se extrémismem. Klip nemá silný virální potenciál.

Volby do Evropského parlamentu přináší mnoho bizarních i matoucích video spotů

Například pokud se podíváme na video kandidujícího subjektu NE-VOLIM.CZ, tak nám může přijít divné, proč subjekt s tímto názvem vůbec politicky agituje. Video vyniká v úvodu příšerně umělým zvukem i roztřesenou kamerou.



Kolik stojí udělat kvalitní předvolební spot?

Jak jsme mohli vidět, tak není spot jako spot. Před volbami můžeme vidět plejádu video spotů od točených na mobilní telefon až po zcela profesionální. TOP 09 například 16.4 zaplatila za výrobu video spotu 145 200 Kč. Další větší strany tyto výdaje ukrývají do výdajů na marketing a propagaci.

Předchozí článekVolební preference Kantar CZ | ANO 33 % a Piráti již na 19 % | duben 2019
Další článekVolební model CVVM se před eurovolbami téměř nemění

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here