S blížícím se datem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny sílí také kontaktní kampaně jednotlivých politických stran a hnutí. Návštěva jednotlivých krajů České republiky jsou pro mnohé politiky nezbytnou strategií, jak kolem sebe šířit dobré PR a přimět tak voliče na svoji stranu.
Hned dva favorité na vítěze voleb se uchýlili k podobné předvolební taktice a za svými voliči vyrazili se zmrzlinou. Premiér hnutí ANO — Andrej Babiš, přímo na náměstí v Průhonicích, kde součástí kampaně bylo i podepisování jeho nově vydané knihy Sdílejte, než to zakážou, točil pro své příznivce vanilkovou a čokoládovou zmrzlinu.
Na otázky, proč zvolil zrovna tyto příchutě, zaznělo to, že jako strana chtěli vsadit na klasiku, která je v ČR nejoblíbenější. Pan premiér také doplnil, že i on je velkým konzumentem právě těchto dvou příchutí, volba byla tedy jasná.
Zmrzlinu zastínily kříže i vejce
Nikomu asi neuniklo, že komunita dobrovolníků ze spolku Milionu chvilek pár hodin před příchodem pana premiéra posprejovala právě Průhonické náměstí bílými kříži. Tímto počinem chtěli převážně poukázat na několik tisíců zmařených životů v době Covidu právě za vlády Andreje Babiše.
Hned po několika minutách, co se premiér na náměstí objevil, začala v sociálních médiích kolovat fotografie, jak Andrej Babiš šlape na nasprejované kříže, které vyjadřovaly oběti pandemie. Odezvy lidí na sebe nenechaly dlouho čekat. Předsedové jednotlivých politických stran zveřejnili na sociálních sítích reakce na premiérovo chování a popsali jej jako neuctivé k obětem pandemie. Někteří lidé naopak odsuzovali spolek Milionu chvilek, za to, že nápad byl zbytečný a trapný.
Na Babišovu autogramiádu dorazilo i mnoho odpůrců Covidových opatření, což se neobešlo bez komplikací. Jeden z odmítačů opatření hodil po premiérovi sáček s vejci. Ochranka rychle zasáhla a zavedla premiéra do blízké cukrárny, kde Andrej Babiš počkal do chvíle, než se napjatá situace na náměstí v Průhonicích uklidní.
Jahodový sorbet koalice PirStan jako prostředek k přilákání lidí
Se zmrzlinovým nápadem přišla také koalice Pirátů a Starostů. Koalice PirStan tuto kontaktní kampaň nazvala Nanuk tour. V průběhu ní jezdí dodávkou s umístěnými mrazícími boxy do krajských měst a rozdávají svým příznivcům jahodové nanuky.
Zástupci kontaktní kampaně vysvětlili tento krok tím, že chtěli přilákat co nejvíce lidí v menších městech k tomu, aby se zúčastnili probíhající kampaně a mohli tak diskutovat s kandidáty a dobrovolníky o tom, co je zajímá o volebním programu koalice či jiných odvětví. K tomuto nápadu je prý inspiroval koncept symbolického žlutého zmrzlinového auta firmy Family Frost s nezaměnitelnou melodií.
Výběru příchutě nanuku předcházela velká diskuze. Jako strana, která je i ekologicky zaměřená, řešili uhlíkovou stopu výroby nanuku, nejrůznější alergie na potraviny, ale i výskyt lepku. Nakonec volba padla na jahodový sorbet.
Nanuková kampaň odstartovala 11. 8. ve Zlínském kraji. Postupně se bude odehrávat ve všech krajích za přítomnosti kandidátů a dobrovolníků. Celá nanuková akce přišla koalici na 830 tisíc korun. Organizátoři věří, že celý projekt přeruší bariéru mezi potenciálními voliči a koalicí.
Nanukový výstřelek se neobešel bez kritiky
Do nanukové kampaně koalice PirStan si nezapomněl rýpnout sám premiér Andrej Babiš. Svůj názor postoval na sociálních sítích, kde kritizoval opozici za zohledňování ekologických variant při výběru zmrzliny.
Mnozí voliči PirStan jsou skeptičtí k tomu, že by mohla nanuková kampaň nějak výrazně ovlivnit výsledky voleb. Mnohem více za tento krok koalici na Facebooku odsuzovali, že se výrazně snaží podobat politické kampani hnutí ANO, kde se rozdávaly potenciálním voličům koblihy.
To, jak kampaně byly úspěšné, se již brzy dozvíme v následujících říjnových volbách, které budou výrazně mediálně sledované a to především díky probíhající Covidové situaci a přetrvávajícím opařením. Andrej Babiš má dle průzkumů preferencí velmi dobře našlápnuto k vítězství ve volbách, což mu ovšem nejspíše nebude stačit na sestavení koalice.
Na druhé straně koalice Pirátů a Starostů se možná zbytečně nechala zatáhnout do mediální hry s Andrejem Babišem, kde začala ztrácet. Z celé situace těží třetí z subjektů, koalice SPOLU. SPOLU nabízí pravicovou variantu k vládě Andreje Babiše a v pozitivní kampani posledních měsíců mírně posílala a právě předběhla koalici PirStan. Více můžete vidět v srpnových volebních preferencích koalic a politických stran.