Preference srpen 2021: Kdo zvládá předvolební kampaň nejlépe?

0
8226
Volební preference srpen 2021

Jak vypadají volební preference necelé dva měsíce před volbami? Ve volebním modelu preferencí od Českých voleb se oproti červnovým preferencím do čela dostalo opět hnutí ANO. Andrej Babiš roztočil předvolební kampaň na plné obrátky a to nese své ovoce. Je nejvíce vidět v klasických médiích i na sociálních sítích.

Proč ANO posiluje?

Důvodů je mnoho. Andrej Babiš si chytře vybral jako svého soupeře Piráty, nikoliv celou volební koalici Pirátů a STAN. V kampani chytře poukazuje na eurohujerské výroky a vyhraněné postoje některých členů Pirátů a snaží se je tím diskrereditovat. Výsledek? Poměrně se to hnutí ANO daří. Témata problémů vlády a určitých chyb při koronakrizi jsou zastíněny. STAN na druhou stranu vůbec nezmiňuje, což má také své opodstatnění.

Andrej Babiš také vydal svoji novou knihu Sdílejte, než to zakážou! Samozřejmě knihu nepsal Andrej Babiš ale jeho tým. Dle prvních reakcí je napsaná velmi dobře a v kampani odvede svůj díl práce.

ANO by nemělo ve volbách dosáhnout výsledku jako před čtyřmi lety, ale dle současných preferencí je na 25,5 % hlasů. V těchto volbách se již definitivně od ANO otočí všichni, kdo mají pravicové smýšlení, jelikož Andrej Babiš v současném volebním období kormidlo ohnul příliš doleva. Na druhou stranu může ANO získat ještě další voliče ČSSD, kterým Jana Maláčová a spol příliš nevoní.

Volební preference SPOLU

SPOLU vede kampaň tak trochu ve stínu souboje ANO vs. Piráti, který se do médií dostává nejvíce. To ale nemusí být úplně špatně. Andrej Babiš svými výpady k Pirátům totiž přehazuje i některé voliče od Pirátů právě ke SPOLU. Piráty totiž stále volí mnoho lidí, kteří jsou ve své podstatě pravicověji smýšlejícími liberály.

Petr Fiala je v kampani solidní, avšak nepříliš viditelný. Jako velký plus kampaně se ukazuje také Marian Jurečka a Markéta Pekarová Adamová. Oba lídři menších stran působí autenticky a komunikují srozumitelně volební program ke svým cílovým skupinám.

Piráti s STAN

Ještě před dvěma měsíci byla tato koalice hlavním adeptem na vítězství v říjnových volbách do Poslanecké sněmovny. V současné fázi kampaně ale ztrácí. Ke všemu se připojuje i vnitrostranické pochybování o směřování kampaně, které vyvstává ven.

SPD

Tomio Okamura si svůj elektorát udrží a skončí po volbách s podobným volebním ziskem jako v roce 2017. Některé voliče mu odebere Volný blok a některé také koalice Trikolóra Svobodní Soukromníci. S jistotou bude ale SPD z těchto subjektů nejsilnější. V posledních průzkumech se také ukázalo, že posiluje právě koalice Trikolóra Svobodní Soukromníci, která má již s 4,2 % reálné šance dostat se do Poslanecké sněmovny.

Tradiční levicové strany

Pro KSČM i ČSSD to bude ještě tvrdý boj. Komunisté spustili kampaň s velmi odvážnými, někdy až satiricky působícími hesly a slogany. ČSSD má na druhé straně mnohem moderněji vedenou kampaň, ovšem těžko poznat na jaké voliče cílí. Například lídři za ČSSD v Praze mají svým pojetím politiky velmi daleko od dřívějšího jádra voličů ČSSD. Vypadá to, že na tyto voliče ČSSD již rezignuje a nechává je hnutí ANO, které dokáže s touto cílovou skupinou komunikovat autentičtěji a srozumitelněji. KSČM má zatím výsledek 4,8 % a ČSSD 4,2 %.

Se 4 % vidíme v grafu ještě Přísahu Roberta Šlachty. Je otázkou, jak toto nové hnutí uspěje. Přísaha má velmi podobnou komunikaci jako ANO před 8 lety a hraje na protikorupční témata. Jak se již dříve ukázalo, tak veřejnost na tato témata od nových hnutí a stran dobře slyší.

Předchozí článekAktuální volební preference červenec 2021 | České volby
Další článekNanukové kampaně jako symbol parlamentních voleb 2021

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here