Volební kampaně se v průběhu let dynamicky mění. Jen za dobu po roce 1989 můžeme na našem území pozorovat mnoho překotných změn ve vedení předvolebních kampaní. Ve volbách 2017 hraje prim profesionalizace, externí poradci a sofistikované výzkumy volebních preferencí. I přesto zůstávají v předvolebních kláních některé techniky, jenž ve výzkumech nevycházejí jako účinné. Za všechny můžeme jmenovat například billboardy, které jsou převážně u velkých stran stále velice oblíbené (ČSSD, ANO 2011, ODS, TOP 09).
Personalizovaná volební kampaň 2017
Babiš určil před čtyřmi roky směr a nyní se ho snaží mnozí napodobit. V základu je dobré mít schopný, velký a kreativní marketingový tým – nejlépe experty se zahraničními volebními zkušenostmi. A co dále? Dále je potřeba silná persona, na kterou se celá předvolební kampaň postaví. Budování silné persony v očích lidu není jednoduchá a krátkodobá záležitost. ČSSD si zažila výměnu persony začátkem léta, kdy Lubomír Zaorálek vystřídal Bohuslava Sobotku v pozici lídra do voleb 2017 ve stylu „král je mrtví ať žije král“. Lubomír Zaorálek nebyl ve špatné startovací pozici – měl za sebou dlouholeté působení v ČSSD a byl stávajícím ministrem zahraničí. Přesto ČSSD nemá měsíc před volbami dostatečně známého a sledovaného lídra. Především na sociálních sítích se nedá popularita a identita budovat jen tak ze dne na den.
ČSSD v letošních volbách sází tedy přesně na to, s čím Andrej Babiš vyhrál minulé volby – nesázet na instituce ale především na osobnost lídra. Celou strategii potvrzuje i zkušený šéf politické kampaně ČSSD Robert Žanony – „lidé méně věří značkám a institucím, a když už něčemu věří, tak to jsou osoby“. Slova Roberta Žanonyho jsou potvrzené průzkumy, političní lídři dopadli s popularitou u voličů o něco lépe než značky politických stran.
Další trendy politického marketingu ve volbách 2017
Sociální sítě jsou velice důležitým nástrojem a žádná strana si je nemůže dovolit opomenout (tedy až na KSČM). Čím více fanoušků máte na sociálních sítích, především na Facebooku, tak tím máte širší publikum pro sdělování vašeho programu a zpráv. Na české scéně má význam především Facebook a na popularitě stoupající Instagram. Nejlépe z politických stran umí sociální sítě využívat ANO 2011 a také Tomio Okamura z SPD.
Umět zaujmout a možná šokovat. Poměrně kreativní je ve volební kampani KDU-ČSL, jenž přišla s hashtagem #ProsteBoziStrana. Předseda strany Pavel Bělobrádek si pozornost zase získal svým výrokem – „psi neumírají, ale chcípají“.
Česká televize před volbami připravila 14+1 předvolebních debat, což se stane významným marketingovým nástrojem všech zúčastněných stran. Především pro Piráty, Zelené nebo STAN to je výborná příležitost, jak se ukázat svým potencionálním voličům. SPO se do ČT nedostala na základě průzkumů a šance této strany dostat se do Poslanecké sněmovny jsou již mizivé. Přesto to tato strana nevzdává a dál baví lidi na internetu svými předvolebními klipy.