Mladí Češi přechází na Instagram: Jak jsou na tom čeští politici s touto sociální sítí

0
370

Výzkumná agentura Kantar představila na konferenci Instameet 2019 průzkum, ze kterého vyplývá, že popularita sociální sítě Instagram mezi mladými rapidně stoupá. Instagram co do oblíbenosti předstihl Youtube a pomalu dotahuje i Facebook. Politické strany a politici překvapivě tuto skutečnost zatím příliš nereflektují.

Ze všech Čechů starších 16 let používá Instagram 44 % a ve skupině od 16 do 24 let je to dokonce celých 85 %. Facebook, který hojně používají k propagaci snad všechny politické strany, sice se svými 99 % stále vede, ale přesto by politici mohli potenciálu Instagramu využít více.

šest z deseti mladých Čechů používá Instagram častěji než Facebook.

Jedna z informací, které přinesl průzkum Kantaru

Jak mohou politici využít Instagram

  • Sdílení osobního života, sebepropagace a tvoření image
  • Informování o politických aktivitách a novinkách
  • Přímý kontakt s voliči, získávání zpětné vazby
  • Reklama, virální marketing

Instagram je pro politiky skvělým nástrojem. Už jen fakt, že ho politik aktivně používá, mu propůjčuje mladistvou image. Díky tomu může zaujmout mladé voliče. Vizuální podněty jsou pro většinu lidí zajímavější a snadněji zapamatovatelné než například text či slovo. Politici tak mají skvělou příležitost poutavě informovat o svých aktivitách a úspěších.

Instagram také nabízí možnost vytvoření ankety, kvízu, nebo otázky pro sledující. To je velmi snadný způsob, jak si vytvořit rámcovou představu o názoru voličů. A samozřejmě i na ně to bude působit dobře. Každý volič chce, aby se jeho politický zástupce zajímal o jeho názor.

V neposlední řadě je Instagram jednou z platforem, kde si můžou politici dělat reklamu a to jak placenou, tak i neplacenou. Pokud se jim příspěvek mimořádně povede, bude se šířit mezi lidi samovolně. Jde o takzvaný virální marketing.

Instagramové trapasy politiků

Úskalí sociálních sítí je, že když si je politici spravují sami, čas od času se jim povede nějaký přešlap nebo trapas.

Jedním z politiků, kteří jsou na Instagramu velmi aktivní, je Tomio Okamura. Politický marketing na Instagramu tomio.cz se sestává především z kritiky EU, Babiše, Pirátů a samozřejmě nechybí spousta fotek migrantů s děsivými popisky. To vše se ukázalo jako ideální obsah pro příznivce SPD na Instagramu. Tomio Okamura sám nedávno přiznal, že svůj profil na Facebooku i Instagramu příliš nesleduje, a že na to má několik lidí. Ti dělají především mistrně útočnou textaci k repetitivním fotografiím.

Na stupnici trapnosti ale jistě vedou ‚‚selfíčka‘‘ z posilovny, doplněné hashtagy jako #like4like a #photooftheday. Napříč tomu se Okamurův profil těší velké oblibě. Sleduje ho přes 20,5 tisíc lidí.

Správci profilů tomia okamury na sociálních sítích prosluli především svým rozdáváním banů.

Na Facebooku je dokonce skupina Tomio Okamura mi dal ban s více než 28 000 členy. Okamura a jeho lidé nechtějí narušovat komfortní přitakávání a uzavírají sociální bublinu.

Komunisté přednedávnem zjistili, že sociální sítě jsou důležité, ovšem zajím je používají jaksi trochu neobratně. Aktivitou na Instagramu překvapí například i Kateřina Konečná. Používá ale Instagram spíše jako osobní blog a tak jsou příspěvky často podivné.

A na oficiálním profilu Mariana Jurečky (KDU-ČSL) se můžeme pokochat selfie s pivem.

Kdo z českých politiků na Instagramu vede

Nejvlivnějším politikem českého Instagramu je zajisté Dominik Feri, který má přes 121 tisíc sledujících. Jeho receptem je pravidelné přispívání politických vtípků a kvalitních, pěkných fotek, které sem tam okoření špetkou aktuálního politického dění.

Dominik Feri objevil sílu Instagramu ještě v čase jeho vzestupu před volbami 2017 a dokázal se také díky autentickému marketingu na sítích dostat do Poslanecké sněmovny. Feri má také obrovskou výhodu, že se do Instagramu nemusí nutit, ale je to součást jeho běžného dne.

politici na Instagramu Dominik Feri
Zdroj: https://www.instagram.com/choco_afro/

Kvalitní a aktualizované profily na Instagramu mají převážně členové TOP 09, Zelených a Pirátů, což je pochopitelné vzhledem k tomu, že cílí na mladší voliče. Je otázkou, zda by rozjetí Instagramů ostatním stranám, které volí spíše starší generace, vůbec bylo ku prospěchu.

Instagram a hnutí ANO

Na první pohled je nepochopitelné, že stále nejsilnější strana v zemi dle volebních preferencí nemá kvalitní strategii na takto dynamické sociální síti jako je Instagram.

ANO má precizně zvládnutý Facebook, kde dokáže svými bezprecedentně dlouhými příspěvky marketingové oddělení hnutí ANO oslovit své potencionální voliče, v kterých tyto příspěvky cílí především na emoce.

Na Instagram hnutí ANO vstupuje velmi opatrně a neagresivně. V posledních týdnech se objevil nejspíše profil Andreje Babiše z dílny hnutí ANO.

Andrej Babiš Instagram
Andrej Babiš Instagram

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here