Volební geografie
Parlamentní volby

Volební geografie pro volby do Poslanecké sněmovny

Volební geografie je disciplínou spojující dimenzi voleb a prostoru. Volební geografie se soustředí na jednotlivé subregiony a zaznamenává úspěšnost politických stran, kandidátů v těchto oblastech. Například v České republice máme 14 krajů a v každém kraji jsou dominantnější jiné strany. Výsledky z krajů v porovnání s celorepublikovými výsledky vytváří data, jenž je možné různě interpretovat.

Například TOP 09 je tradičně silnou stranou v Praze, i přes její celorepublikový úpadek. KSČM a KDU-ČSL jsou zase strany silnější na venkově a u starší generace. Právě linie město/venkov bývá často používaná ve volební geografii.

Preference v jednotlivých krajích

Po minulých volbách do Poslanecké sněmovny 2013 zavládla vůči preferencím jistá skepse, jelikož nedokázali dobře predikovat výsledek voleb. Následně důvěrou ve volební preference otřáslo neočekávané vítězství Donalda Trumpa v USA.

Přesto preferenční výzkumy a šetření vládnou předvolebnímu času. Nikdo si však netroufne vytvářet preference na úrovni krajů. Jednak by to bylo 14 krát nákladnější a za druhé je zde ještě větší šance se zmýlit.

Volební geografie a prostorová analýza preferencí pro dané strany se nejlépe vytváří ze sesbíraných dat při volbách. Například na stránkách iDnes si můžete detailně zjistit, kde jaká strana získala kolik hlasů.

Vyhraje ANO 2011 ve všech krajích

O vítězství ANO 2011 se výrazněji nepochybuje, ale vyhraje ANO 2011 ve všech krajích. Jak bude vypadat volební mapka po letošních volbách ?

ANO 2011 nejspíše vyhraje ve většině krajích České republika, ale co Praha a některé moravské regiony nezíská. Minimálně Praha bude tíhnout více k pravici a například v Moravskoslezském kraji bude mít k vítězství našlápnutá ČSSD.

Anebo úplně jinak? Kdo by před minulými volbami typoval, že ve čtyřech krajích vyhraje ANO 2011.

 

Patrik Pilous (Autor)

Autor se věnuje volbám v České republice a snaží se na volební aktéry a volební procesy nahlížet netradičně. Články autora se věnují novým trendům ve volebních kampaních a netradičním metodám ve volebních analýzách.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *