Novým prezidentem České republiky se stal generál Petr Pavel, který ve druhém kole prezidentských voleb porazil jednoznačně Andreje Babiše.
Petr Pavel potvrdil ve druhém kole prezidentských voleb předvolební preference, které ho ihned od vyhlášení výsledků prvního kola favorizovaly. Také kurzy sázkových kanceláří se neochvějně přikláněly k Petru Pavlovi.
Stejně také před 5 lety se ukázaly prezidentské volby festivalem rozdělování společnosti a marketingových hesel. Bez dobrého a vyspělého marketingového týmu to nešlo. Andrej Babiš má tento tým k dispozici dlouhodobě a jsou vysekaní praxí. Okolo Petra Pavla se vytvořil také velmi kvalitní tým s dostatečným zázemím.
Určité opoziční skupiny si Petra Pavla vybraly jako svého hlavního oponenta k Andreji Babišovi již roky před volbami. Nálepkování, dělení na socioekonomické skupiny a manipulativní jednání v médiích i na sociálních sítích.
Andrej Babiš se ukázal jako rozdílný kandidát oproti Miloši Zemanovi. Kampaň Babiše se soustředila ve své finální části na poměrně extrémní názory a výroky. Ukázalo se, že tímto nemůže Babiš ale oslovit středové a umírněné voliče.
Proč zvítězil Petr Pavel v prezidentských volbách
- Andrej Babiš je rozdílný typ kandidáta oproti Miloši Zemanovi. Babiš kandidoval za nejsilnější parlamentní politickou stranu, kdežto Zeman bez stranické podpory. Zeman také zvládal oslovovat i voliče, kteří ho neměli dříve příliš rádi. Zkrátka Zeman neměl tak zaryté odpůrce.
- Andrej Babiš měl velké stigma nevolitelného u 75 % obyvatel. To bylo na základě jeho kauz, politiky i komunistické minulosti. Babiš byl kontroverznější postavou, než Miloš Zeman před 5 lety.
- Agresivní a pudová kampaň Andreje Babiše, která šla až za hranu rizika.
- Dlouhá příprava a zahřívací část kampaně Petra Pavla. Tým se budoval delší dobu a Petr Pavel prostupoval společností dříve než jeho hlavní konkurenti.
- Semknutí voličů opozičních stran a aktivace silných antipatii k osobě Andreje Babiše.
- Andrej Babiš má silné jádro voličů přibližně okolo 25 %, kteří ho obhajují, volí a absolutně neuvažují o nikom jiném. O tyto voliče se mohl Babiš opřít a stačilo je jen dostatečně mobilizovat, což se snažil tým Andreje Babiše dělat skrze zkratky „Babiš = Mír“ a „Generál = Válka“.
- Kampaň byla vedena v rovině emocí a nálepek. Padaly iracionální argumenty z obou stran. Více vyostřené a místy i značně přestřelené útoky šly z tábora Andreje Babiše. Jeho tým věděl, že musí po prvním kole zabrat a otočit chod kampaně. Vzorem byla kampaň Miloše Zemana 2018.
[…] Tento rok se můžeme těšit na další volby prezidenta České republiky. Prezidenta si volíme na pět let. Letos byl čtvrtým prezidentem zvolen Petr Pavel, který dostane šanci být znovuzvolen v roce 2028. Proč byl zvolen tentokrát naleznete v tomto článku. […]