Rétorické schopnosti jsou neodmyslitelně spojené s politikou. V posledních letech se komunikace kandidáta a voliče velice změnila. S nárůstem používání sociálních sítí se komunikace proměnila.
Televize poměrně věrně zobrazuje rétorické schopnosti kandidátů na prezidenta. Poslední volební cykly však ovlivňovaly více sociální média, kde jsou příspěvky plánované a většinou vytvářené týmem. Komunikaci politického kandidáta tedy tvoří jeho tým více než on samotný.
Rétorické schopnosti jsou stále důležité
Jak jsou důležité rétorické schopnosti, se naposledy ukázalo u předvolebních debat do Poslanecké sněmovny. V těchto volbách se neslavně ukázali kandidáti SPD, kteří nezvládali dostatečně dobře formulovat věty a vlastně říkali nesmysly. Miroslav Rozner vyvolal neuvěřitelné pozdvižení a posměch díky jeho dnes již legendárním frázím. Voličům SPD to nejspíše nijak zvlášť nevadilo a Miroslav Rozner se probojoval do Poslanecké sněmovny.
Andrej Babiš hlavě ve svých politických začátcích nepůsobil příliš rétoricky silný. V posledních letech z toho však udělal výhodu a dokáže svojí specifickou formou oslovit mnoho voličů. Jeho projevy jsou často útočné a snadno pochopitelné pro jeho voliče.
Rétorická síla prezidentských kandidátů
V letošních prezidentských volbách splnilo podmínky prezidentské kandidatury devět osob. Jejich rétorickou sílu jsme si mohli vyzkoušet na prvních debatách, které hostil Seznam nebo pořádala ELSA v Praze.
Poprvé se pořádně ukázal Jiří Drahoš, jenž nejspíše nemůže sázet na vytříbený, rétoricky dokonalý projev. Občasné zakoktnutí nebo nedostatečná razance argumentů jsou vidět v každé minutě jeho vystupování.
Jeho hlavní protikandidáti na debatách Mirek Topolánek a Michal Horáček patří naopak k těm rétoricky nejobratnější. Mirek Topolánek má poměrně kontroverzní minulost a voliče může přesvědčit pouze skrze své rétorické schopnosti a dokonalý marketing. Pokud jedno z toho selže, tak Mirek Topolánek nemá šanci na druhé kolo prezidentských voleb.
Dále zde máme zkušeného diplomata Pavla Fischera, který bude jistě rétoricky ladit s jeho potencionálními voliči. Takto naladěných voličů je v populaci asi kolem 5-10%.
Rétoricky silný je i současný prezident Miloš Zeman. V posledním roce sice výrazně fyzicky zchřadl, ale na jeho projevu se to výrazněji neprojevilo. Miloš Zeman má mnoho podporovatelů, kteří ho slepě následují a jeho styl jim vyhovuje.
Lednové preference ukáží, jak se nejen rétoricky kandidátům na prezidenta v debatách vedlo.