Negativní kampaně před komunálními a senátními volbami 2018 vol. 1

0
29

Stejně jako před každými volbami, tak i před komunálními a senátními volbami se vyrojila celá řada předvolebních praktik, které jsou mířeny negativně proti určitému subjektu.

První díl ze série o negativních kampaních v komunálních volbách bude pojednávat především o negativních kampaních namířených proti Pirátům a také o SPD a její často až humorně klamavé politické komunikaci.

Co je negativní politická kampaň? Jak jí rozeznat?

Účelem negativní předvolební kampaně je oslabit volebního oponenta a diskreditovat ho v očích voličů.

„Celé je to taková PR hra, když neumím prodat sebe, tak alespoň pošpiním tebe.“

Negativní kampaně odkrývají skryté skutečnosti, ale častěji konstruují negativní informace proti jejich protivníkům na hraně pravdivosti a s jistou dávkou manipulace.

Právě manipulace je hlavní zbraní negativních politických kampaní. Nedávný příklad billboardu Miloše Zemana s textem: „Stop imigrantům a Drahošovi“. Tento text útočí na oponenta, jeho jméno přímo propojuje s negativním jevem migrace a vlastně říká:

„Migrace a Drahoš jedno jest.“

Miloš Zeman tímto billboardem značně přispěl k mentálnímu zvratu v průběhu druhého kola. Nepředstavil žádnou svojí kvalitu, ale jen vyvolal obavu negativní kampaní. Z marketingového pohledu geniální tah jeho týmu. A nenechte se mást skoro až amatérským vizuálem. Ten byl plánem a celé to dokonale podtrhuje.

Jak Miloš Zeman vyhrál prezidentské volby 2018

Fáze předvolebních kampaní 2018

Fáze 1) Dva měsíce před volbami se snaží strany nabízet především pozitivní volební program. Následně vyhodnocují jaká byla úspěšnost jejich komunikace a pokud se jim to nepovedlo, tak se některé strany částečně ze zoufalství uchylují k negativní politické kampani.

Předvolební průzkumy a volební preference ukazují vítězství Pirátů v Praze a vítězství hnutí ANO v ostatních regionech. Poslední volební preference od Kantar TNS přisuzují právě vítězství Pirátů v Praze, která byla dlouhou dobu dominantou ODS.

Fáze 2) Právě proti Pirátům se spustila negativní kampaň v hlavním městě, kdy se snaží téměř každá z méně úspěšných politických stran urvat nějaké procento z bohatých pirátských preferencí.

TOP 09 prochází největší krizí od svého založení. Strana se potácí na 5 % volební podpoře a tato strana cítí, že někteří její voliči utekli k Pirátům. TOP 09 tak před volbami přidala ke své animální rétorice proti hnutí ANO ještě kritiku Pirátů.

Při sledování více komunikačních kanálů TOP 09 nebylo složité odhadnout, kdy z ústředí přišel povel „kopnout“ si do populárních Pirátů. Uvidíme kolik voličů TOP 09 tímto spíše zoufalým krokem získá. Před rokem se tento styl TOP 09 hrubě nevyplatil a kritika Pirátů moc voličů nepřesvědčila.

ODS, jako bývalý hegemon Prahy, se také své pozice nechce vzdát. V nedávné době se snaží Piráty stylizovat do ultralevicové strany, která podporuje anarchii. ODS investovala nemalé prostředky do reklamy, která přímo říká: „ODS udělá v Praze pořádek, kdežto Piráti anarchii“ za pomoci černo bílé stylizace podobné té Pirátské. Těžko říci, jestli ODS její voliči zapomenou jakých obrovských „tunelů“ se právě v Praze dopustila a o kolik veřejných peněz se obohatili oni slavní pražští kmotři z ODS.

Negativní kampaně SPD

Negativní kampaně SPD jsou úplně na jiné úrovni než kampaně jiných politických subjektů. Tvůrci negativních kampaní u SPD si vůbec nelámou hlavu s fakty a rozlišováním pravdy. V jednom odstavci SPD volebního materiálu lze odhalit zhruba jednu lež a jednu dezinformaci na řádek.

Proti komu SPD zbrojí? Jednoduše proti všem, kdo mají v daném obvodu silné preference. Takže v Praze se vyrojil silná negativní kampaň opět proti Pirátům ale také ANO a TOP 09.

Jak se snaží SPD stylizovat Piráty?

  • Jako stranu krajně levicovou až anarchistickou.
  • Jako stranu kterou řídí ilumináti v čele s všemocným Sorosem.
  • Jako stranu bez řádu podporující grafiti, migraci a zájmy cizích zemí.
  • Jako stranu která podporuje nepracující a sráží těžce pracující.
Noviny SPD Praha
Negativní kampaň SPD noviny

Vlastně ve všech výše zmíněných věcech jde o negativní kampaň, kde se mísí absolutní lži s nepravdou. Voliči Pirátů nejsou žádní levičáci, ale jsou to středově smýšlející lidé, kteří chtějí transparentní a fungující společnost. Výzkum CVVM dokonce ukazuje, že voliči Pirátů jsou mírně pravicoví.

Piráti nepodporují nelegální grafiti! Tento argument mimo SPD používá také ODS a TOP 09.

SPD je v jistém ohledu nejextrémnější stranou českého politického spektra, avšak snaží se do této role nevléci právě Piráty. Příspěvek z novin výše může pobavit svojí teatrálností a fikcí, avšak neinformovaného voliče i ovlivnit. Na tyto voliče SPD cílí.

SPD oproti ostatním stranám vyniká v množství nepravdy, kterou používá. Ostatní politické strany se alespoň částečně snaží objektivně informovat a vycházet z relevantních dat, avšak SPD zjistila, že drtivé většině jejich voličů lež a dezinformace nevadí – hlavně když toto info podporuje jejich přesvědčení a náhled na svět.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here