Že jsou volby do Evropského parlamentu druhořadé bylo jasné již z rozpočtů, které si hlavní strany na volby připravily. Dvacet jedna křesel v Evropském parlamentu je spíše vysokou metou i možným kariérním lákadlem pro samotné kandidáty.
Koneckonců můžeme vidět slabý vliv strany na politiku europoslaců a vysokou míru přeběhlíků. I přes nízké rozpočty a nižší zájem veřejnosti většina politiků akcentuje obrovskou důležitost těchto voleb.
Obsah článku
A jak se budou rozhodovat samotní voliči, koho volit?
Zhruba desetina voličů má nějaký vztah nebo někdo z jeho rodiny má nějaký vztah k jednomu z 39 kandidujících subjektů. Tyto voliči mají svůj výběr nejednoduší a v drtivé většině zvolí právě tento subjekt.
Další skupinou pak jsou příznivci a sympatizanti. Tato skupina lidí se povětšinou ztotožňuje s danou stranou a tak dokáže přimhouřit oko nad nepříliš povedenou předvolební kampaní nebo některými výroky.
Velkou oblibu si také získaly volební kalkulačky, které z teoretického hlediska dávají velký smysl, avšak je zde silný faktor tvůrce kalkulačky a taktizování strany při vyplňování odpovědí. Některé strany mohou s klidem vyplnit do volební kalkulačky odpověď, s kterou budou uživatelé pravděpodobně většinově souhlasit.
Pokud Vás nezajímají marginální strany s nízkými šancemi, tak zkuste volební kalkulačku na Aktuálně.cz, kde jsou všechny kandidující politické subjekty z průzkumu před eurovolbami STEM/MARK. Stačí zodpovědět pouze na 15 pozičních otázek a vyznačit jejich prioritu. Nutno upozornit, že v této volební kalkulačce není kandidátka Svobodných, jež má také velmi slibné šance na získání jednoho mandátu v EP.
Chapadla politického marketingu
Vynaložené peníze na kampaň před volbami mají nejen mobilizovat příznivce a sympatizanty, ale také oslovit nové a váhající voliče. Marketing nás ovlivňuje každý den a většina z nás si to příliš nechce připustit, ovšem průzkumy hovoří jasně.
Díky politickému marketingu lidé volí své zástupce, kteří nakonec konají v rozporu s hodnotami a přáními svých voličů. Stalo se to asi každému, že ho kandidát před volbami velmi oslovil, ale následně svým hlasováním, postoji a chováním hluboce zklamal.
Nevyhodit hlas
Zajímavý psychologický efekt mají také volební preference, průzkumy a měření volebního potenciálu. Nikdo nechce volit stranu, která má podle těchto průzkumů volebních potenciálů téměř nulovou šanci získat mandát a hnout se přes 5 %.
Lidé chtějí být součástí vítězství, součástí stoupajícího trendu. Většina lidí bude spíše volit stranu, o které slyšel poslední dny před volbami, že sílí či rapidně roste, než stranu s opačným trendem.
Chceme být vítězi, chceme se podílet na vítězství.
Touto optikou má smysl volit pouze parlamentní strany + strany s potenciálem onu 5 % hranici atakovat, což je Hlas, Svobodní a při troše dobré vůle také Evropa společně.
Spíše euroskeptici
Podle portálu Politico nás bude zastupovat v příštím volebním období více euroskeptiků a reformistů, kam se řadí ANO 2011, ODS, SPD a KSČM (13 europoslanců). Oproti tomu proevropské formace (Piráti, STAN+TOP 09, ČSSD, KDU-ČSL) budou pouze na 8 europoslancích. Toto velmi hrubé dělení ukazuje posílení „euroskeptické“ části z 10 na 13 mandátů.
Sázky před volbami do Evropského parlamentu
Jak si zpříjemnit volby? Možnou alternativou jsou sázky. A na koho vsadit? Na to neexistují nikdy jednoznačná doporučení, jelikož bookmakeři mají vždy určitou výhodu. Při prezidentských volbách jsem na konci článku upozorňoval na pět výhodných kurzů a čtyři z těchto pěti kurzů vyšly. Tak si i před volbami do Evropského parlamentu dovolím upozornit na některé výhodné kurzy na portálu Fortuny.
- Česko-Volby do Evropského parlamentu 2019-získá procent | ČSSD získá více než 6.05 % hlasů při kurzu 2.4 (ČSSD má vysoké výdaje na reklamu, kampaň je výrazná, Pavel Poc jako osobnost může získat plusové hlasy, ČSSD má volební preference vyšší než 7 %).
- Česko-Volby do Evropského parlamentu 2019-získá procent | Piráti získají méně než 16.99 % hlasů při kurzu 2.06 (Růst podpory Pirátů nad 11 % je jen na základě průzkumů, malý rozpočet kampaně, bude těžké zmobilizovat všechny mladé voliče, Piráti budou mít velice dobrý výsledek, avšak horší než 17 %).
- Česko-Volby do Evropského parlamentu 2019-celk.um. | SPD se umístí do 4 místa s kurzem 3 (SPD je podle agregovaných výsledků portálu Politico na 4 místě a to je v kombinaci s kurzem 3 poměrně slušná nabídka)
Poznámka: Kurzy se s objemy sázek mění a v případě jejich poklesu již vypsaná nabídka ztrácí ze své atraktivity.