politický podnikatel
Nezařazené, Parlamentní volby 2017

Kdo je politický podnikatel?

Politický podnikatel je v současné době poměrně známý termín, jenž vykresluje určitý typ politiků. Kdo je tedy politický podnikatel? Většinou je myšlena osoba disponující vysokým finančním kapitálem, který neváhá použít k politickému úspěchu. Do této kategorie bychom jednoznačně nezahrnovali lidi vlastnící majetek do 20 miliónů korun. Typický politický podnikatel by měl disponovat minimálním budgetem nad 100 miliónů korun.

Čeho chce dosáhnout politický podnikatel?

Politický podnikatel chce především dosáhnout politické moci – tedy obsadit politická křesla a funkce. Rámování své motivace pro vstup do politiky bude zásadně odlišné (pro veřejné blaho, pro blaho našich dětí, pro transparentní politickou scénu). Politický podnikatel má již finanční kapitál a povětšinou neméně důležité kontakty. Díky svému finančnímu kapitálu a svým konexím se snaží dopracovat také k politické moci a případně propojit se svojí mocí finanční. Propojení obou těchto složek moci by mělo násobit zisk jednak finančního kapitálu a také kapitálu politického.

Jaký má program politický podnikatel?

Tady je mnoho variant. Povětšinou se tento typ politiků bude snažit nabízet program středový nebo žádný. Oblíbeným programovým bodem je boj proti tradičním politikům a boj proti korupci, jenž představují. Politický podnikatel se nejspíše setká se střetem zájmů, tedy bude rozhodovat o legislativě týkající se jeho byznysu. Tento střet zájmů mají političtí podnikatelé tendenci řešit ve svůj prospěch a tak si zvyšovat svůj finanční kapitál.

Podnikatelské politické strany

Političtí podnikatelé vytváří své strany, které výrazně finančně podporují ve volbách. Díky nákupu velice kvalitních marketingových specialistů a mnoha metrů reklamních ploch získávají většinou parlamentní pozici v prvních až druhých volbách. Političtí podnikatelé mají ve své straně velice silnou pozici a často omezují vnitrostranickou demokracii. To mohou činit skrytě nebo to mohou částečně deklarovat ve stanovách strany, jak je tomu v ANO 2011.

Podnikatelské strany jsou silně marketingově orientované a využívají všech dostupných odborníků. Podnikatelská strana se velice podobá strukturou firmě s direktivním řízením. Včele podnikatelské strany je většinou politický podnikatel, jenž je navenek značkou strany – podnikatelské strany jsou do velké míry personalizované.

Čeští političtí podnikatelé

V současnosti je jednoznačně nejznámějším politickým podnikatelem Andrej Babiš, jenž splňuje téměř ideál této kategorie. Disponuje obrovským finančním kapitálem a možná již brzy odsadí nejdůležitější politickou funkci v České republice. V nedávné minulosti zaznamenal velký úspěch Vít Bárta a jeho VV. Senátor Ivo Valenta sice není tolik na očích, ale také disponuje několika miliardami korun – v Senátu České republiky může spíše nepřímo ovlivňovat a chránit své podnikání. Samostatnou kategorii by vytvořil Tomio Okamura. Ten na politice přímo vydělává, když zakládá strany, z nichž následně čerpá peníze. Nejslavnějšími zahraničními politickými podnikateli jsou Silvio Berlusconi nebo Donald Trump (druhý jmenovaný by do kategorie spadal ovšem spíše obtížně).

 

P92 (Autor)

Autor se věnuje volbám v České republice a snaží se na volební aktéry a volební procesy nahlížet netradičně. Články autora se věnují novým trendům ve volebních kampaních a netradičním metodám ve volebních analýzách.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *